Kom godt i gang med din SoMe-strategi
Søndag d. 18. december 2022
Vil du gerne være synlig på både Facebook, Instagram, YouTube, TikTok og måske endda LinkedIn? Og vil du producere effektivt og vedkommende indhold, der fanger din målgruppe og giver flere kunder? Og regner du med at klare det hele selv?
Så er jeg ked af at skuffe dig, for det ovennævnte kræver mindst én fuldtidsansat, hvis ikke et mindre team af SoMe-specialister og content producere.
Den gode nyhed er, at du kan klare dig med meget mindre, og du kan faktisk gøre det selv.
Jeg giver dig her en guide til at lægge en effektiv og realistisk strategi, så du kan komme godt i gang med din tilstedeværelse på de sociale medier.
Og ikke nok med det! Du får også en gratis workbook, der med konkrete spørgsmål får dig i mål med din strategi ud fra guiden herunder.
INDHOLD
1. Kom godt fra start – kend din målgruppe
Definér din målgruppe
2. En realistisk strategi – kend dine ressourcer
Hvor meget tid har du?
Hvilke ressourcer kan du trække på?
3. En effektiv strategi – kend din værdi
Indhold skal give værdi
Forskellige former for værdi
Skab variationer med temaer
Eksempel
Brainstorm
Producér
Repeat
Evaluér
Inden du finder ud af, hvor mange platforme du skal være på, hvor ofte du skal lave opslag og hvad de skal indeholde, er der én ting, du skal have styr på – din målgruppe.
Din målgruppe er dem, du gerne vil nå med din tilstedeværelse på sociale medier, og som regel er det nuværende og potentielle kunder. Det er dem, du skal forsøge at nå med din markedsføring, og før du kan det, må du kende dem lidt bedre.
➡ Start med at definere din målgruppe.
Beskriv den så dybdegående, som du kan. Hvilken aldersgruppe tilhører de? Hvor i landet bor de typisk? Hvilke interesser har de? Hvilke holdninger og værdier?
Du kan med fordel forestille dig din drømmekunde, og beskrive ham eller hende. Hvad er deres navn? Hvordan ser de ud?
Når du har et klart billede af din drømmekunde og målgruppe, kan du stille det sidste spørgsmål: Hvilke sociale medier bruger de?
Hanne på 52 er nok på Facebook, men nok ikke på TikTok.
Valdemar på 17 er nok på TikTok, men nok ikke på LinkedIn.
For at en strategi skal lykkes, skal den også være realistisk. Hvis du kun har to timer om ugen til sociale medier, så er det ikke realistisk at lave mange videoer, sende live og opdatere flere platforme hver eneste dag.
➡ Spørg dig selv, hvor mange timer om ugen eller måneden, du vil bruge på at lave indhold til sociale medier.
Overvej, hvad der vil være realistisk at nå. Med en plan og en strategi kan du nå meget mere, end når du skal hive noget nyt op af hatten på tilfældige tidspunkter. Med tiden vil du også kunne lave indhold hurtigere, men vær realistisk og ærlig overfor dig selv.
Dine ressourcer handler også om dine styrker, hvem du kan trække på til at hjælpe dig, hvor mange penge du vil bruge på annoncer, osv.
Nu skulle du gerne have styr på:
Nu kommer vi til det, som jeg finder mest spændende, nemlig selve indholdet i din strategi. For hvad dælen skal du egentlig skrive eller snakke om i dine opslag?
Måske tænker du, at jo mere du lægger op jo bedre. Eller at du bare skal lave masser af overbevisende salgsopslag med gode tilbud. Men lad mig slå det fast (med syvtommer søm):
Dit indhold på sociale medier skal have værdi for din målgruppe.
Det må du gerne brodere og hænge i glas og ramme.
Sociale medier flyder over med indhold, både den gode og den dårlige slags. Det betyder også, at folk scroller igennem uanede mængder af information hver eneste dag. Hvis de skal stoppe op ved dit indhold, og allerhelst interagere med det, så skal det have en værdi.
Men hvad betyder det helt konkret?
Det kan have værdi på mange forskellige måder, alt efter hvem du eller din virksomhed er, og hvem målgruppen er. For den lokale garnbutik har det stor værdi, at der kommer invitationer til strikkeaften eller et godt tilbud. Målgruppen er direkte interesseret i garn; at købe det, at gå til arrangementer om det osv.
Eksempler på forskellige former for værdi
Vidensdeling: Del ud af din faglighed og viden med et godt tip, et blogindlæg (hvor du kan gå mere i dybden), en guide, en how-to-video eller en artikel om emnet (det behøver ikke være dig, der har skrevet eller lavet dem).
Salg og tilbud: Salgsopslag er selvfølgelig ikke fy-fy, men du kan ikke bygge hele din markedsføring op om kun det. Overvej nøje, hvilke tilbud og ydelser/produkter, der vil være særligt gode til din målgruppe.
Nyheder: Fortæl, når der sker noget nyt! Det kan være, du er flyttet til nye lokaler; at der er en artikel om dig i den lokale avis eller noget helt tredje.
Bag om: Del ud af dig selv! Folk interagerer med folk. Derfor vil din målgruppe gerne vide, hvem du er. Ikke, hvad du fik til aftensmad, men fx hvordan din arbejdsdag er. Vis gerne dit ansigt 😀 (se eventuelt eksempel nedenfor).
Arrangementer: Afholder du noget? Del det! Gerne igen et par dage før og på selve dagen. Husk at tage billeder, så du kan lave et opslag om det under eller efter.
Det vigtigste her er, ikke at lægge sig fast på én af værdityperne. En af nøglerne til en effektiv SoMe-strategi er nemlig variation.
➡ Spørg dig selv, hvad der er værdifuldt for netop din målgruppe.
Hvad er vigtigt for dem at vide i forbindelse med dine ydelser eller produkter? Hvad kunne de finde interessant?
Den bedste måde at skabe en god variation i dit indhold er ved at fastlægge 3-5 temaer.
Temaerne kan både være forskellige i emne og i type.
Emner kunne fx være bæredygtighed, kaffe, insekter, historisk, bag om, nyheder osv.
Type kunne fx være salgsopslag, deling af artikel, et godt råd, videoopslag, bare for sjov, konkurrence, citat osv.
Eksempel: Temaer for lille, lokal garnbutik
Bæredygtighed: Opslag om leverandører og produkter, der er bæredygtige; bæredygtige initiativer butikken har indført.
Salgsopslag: Når der er gode tilbud
Vidensdeling: Gratis opskrifter eller fif
Bag om: Små øjeblikke fra hverdagen fx ”Berit kom til at bestille alt for mange knapper, så løber vi da ikke tør 😄”; ”Så er der fyldt op på hylderne igen, altså når vi lige får pakket alle de her kasser op”.
Et af mine temaer for NP Kommunikation er Sprogfif, hvor jeg deler en huskeregel til en sproglig udfordring, fx hvornår det skal være ligge eller lægge.
➡ Lav en brainstorming på temaer til dit indhold og gerne ud fra de værdifulde ting, du kom frem til i sidste øvelse.
Vælg til sidst 3-5 temaer, og tænk igen på at være realistisk i forhold til din tidsplan og ressourcer. Skift mellem de forskellige temaer, så du ikke lægger alle dine opslag af fra et tema op lige efter hinanden.
Når du har dine temaer på plads, er det bare med at komme i gang med selve produktionen.
Brainstorming
Lav en brainstorming på hvert tema. Bagefter kan du gennemgå din brainstorming og skrive alt det, du kan bruge, på en liste i overskrifter og eventuelt med enkelte noter. Tænk over, hvad der har værdi for din målgruppe eller drømmekunde.
Når du har været igennem hvert tema på denne måde, har en liste med indholdsidéer til alle temaer.
Producér
Sæt tid af til at producere dit indhold. Du kan med fordel sætte ekstra tid af i starten, så du laver til bunke. På den måde er du foran med dit indhold, og kan planlægge det i ro og mag.
Herefter følger du op, ved at lave indhold fra dine liste i det antal timer, som du har afsat.
Repeat
Når du nærmer dig slutningen på dine lister, laver du en ny brainstorming og får fyldt listerne op igen. Gør det i god tid, så du ikke løber tør for indhold undervejs.
Evaluér
Husk at evaluere undervejs. Måske har du sat for få timer af til at kunne følge med planen. Måske har dine temaer udspillet deres værdi. Kig din strategi efter i sømmene et par gange om året.
Kom godt i gang med din SoMe-strategi med arbejdsark, der trin for trin guider dig igennem punkterne fra indlægget her.
Oversigt:
Få skriveguiden
Skriv bedre med 10 nemme skrivetips
og tilmeld dig nyhedsbrevet med tips og tricks til din kommunikation og markedsføring.