Hvad markedsføring kan lære af rollespil
Hvad markedsføring kan lære af rollespil

Hvad markedsføring kan lære af rollespil

Fredag d. 11. oktober 2019

Hvad har orker, risposer og kostumer til fælles med markedsføring, og er rollespil ikke bare nogle børn, der slås med papsværd? Mange år med rollespil har givet mig masser af kompetencer, som jeg gang på gang trækker på i den virkelige verden. Ikke mindst i mit arbejde med markedsføring. Og det drejer sig ikke kun om min evne til at sej ud i kappe.

Først om fremmest er det ikke papsværd, men latexsværd. For det andet kan rollespil være rigtig mange ting, men den mest rammende måde at beskrive det på, er et stort improvisationsteater, hvor alle spiller en rolle, men ingen ved, hvor historien går hen. Nogle gange slås man, men for det meste spiller man skuespil og bringer en anden verden til live gennem kostumer og effekter.

At improvisere

Det helt grundlæggende for rollespil er evnen til at improvisere. Det er en rigtig god evne at have, for livet kommer ikke med et manuskript, og du er bare nødt til at følge med. Jeg har brugt improvisation da jeg arbejdede som vikar i en folkeskole, og i mit arbejde med markedsføring.

Man kan planlægge sin markedsføring nok så meget, men det er aldrig til at vide, hvordan folk reagerer på den. Hvordan tager de imod den stand man har lavet til byfesten? Hvordan bliver opslaget på Facebook taget imod? Pludselig går kunderne i en helt anden retning end man havde planlagt, og så er det bare med at følge med.

At bruge sin fantasi

Der skal en god portion fantasi til at leve sig ind i et fiktivt univers (også selvom det er hjulpet godt på vej af rekvisitter og seje kostumer), og igen er det en nyttig evne at kunne trække på. I arbejdet med markedsføring giver det pote at kunne forestille sig, hvem kunderne er og skabe indhold, der fanger dem. Halter det med forestillingsevnen, kan det være svært at ramme sin målgruppe og en sund mængde fantasi hjælper kreativiteten på vej, når der skal laves indhold.

At fortælle en ikke-lineær historie

I rollespil er en hel masse folk i gang med at fortælle en fælles historie. Det samme gør sig gældende i markedsføring. Alle kontaktflader din virksomhed har med kunder (og potentielle kunder), er med til at fortælle historien om din virksomhed. Din hjemmeside, dine svar på Facebook, hvordan du møder folk i din butik, hvad folk siger om din virksomhed til andre – det er alt sammen små dele af den samlede fortælling. Hvis man ønsker at få mere kontrol over historien om sin virksomhed, kan man bruge storytelling i sin markedsføring.

Bag facaden har enhver trold et menneskeligt ansigt

Frygt ej! Både til rollespil og på internettet er sandheden den, at der bag det skræmmende ydre fra en styg trold gemmer sig et helt almindeligt menneske.