Konkurrencereglerne på Facebook er ofte svære at huske, især fordi vi bliver bombarberet med konkurrencer, som ikke overholder dem. Ofte er det, fordi folk ikke kender reglerne, men nogle er også ligeglade.
”Men er det ikke lige meget om min konkurrence overholder reglerne, det er der mange andres, der heller ikke gør?” Du kan jo spørge dig selv, om du vil satse på, at hverken Facebook eller Forbrugerombudsmanden opdager det?
Hvis bare én person, som er træt af konkurrencer, der ikke overholder reglerne, anmelder din konkurrence – så står du med håret i postkassen. Det ville da være ærgerligt (og lidt dumt).
Måske er det i sidste ende slet ikke konsekvenserne fra Facebook eller Forbrugerombudsmanden, som du skal bekymre dig om, men dine følgeres tålmodighed med endnu en ”DEL OG LIKE GIVEAWAY!”.
Hver gang jeg har lavet en konkurrence for enten mig selv eller en kunde, har jeg været nødt til lige at slå op, hvad konkurrencereglerne nu er. Så nu har jeg lavet et huskebillede, som jeg gerne vil dele med dig. Faktisk har jeg lavet det, så du kan downloade og gemme det på din computer.
Derudover skal du ALTID huske at nævne, at konkurrencen ikke er tilknyttet Facebook. Det gør du fx nederst i dit opslag, hvor du kan skrive ”Konkurrencen er hverken sponsoreret, administreret af, støttet er forbundet til Facebook.”
Og så skal du være opmærksom på at overholde de generelle markedsføringsregler i forbindelse med konkurrencer. Åh, nej, hvad er nu de? tænker du måske. Bare rolig, du får dem lige her:
Konkurrencebetingelser
Konkurrencebetingelserne kan du skrive i enten opslaget eller på din hjemmeside og linke til dem i opslaget. Hvis præmien ikke har en pengemæssig værdi, (fx hvis præmien er titlen som Årets Foto) behøver du ikke at have konkurrencebetingelserne med. Det skal du have med i konkurrencebetingelserne:
Fortæl, hvad præmien er og hvilken pengemæssig værdi den har (for eksempel præmien er en 1 x times coaching til en værdi af 1200 kr.)
Hvis præmien ikke kan ombyttes til kontanter, skal det nævnes
Hvordan deltager man i konkurrencen? (for eksempel ved at kommentere på opslaget)
Hvem kan deltage i konkurrencen? (for eksempel kun personer bosat i Danmark)
Aldersbegrænsning (hvis der dét, for eksempel kun for personer over 18 år)
Sluttidspunkt for konkurrencen
Hvornår vinderen bliver fundet (det er ikke altid samtidig med konkurrencens sluttidspunkt)
Hvordan vinderen bliver fundet (for eksempel ved lodtrækning eller udvælgelse af flotteste billede)
Hvordan vinderen bliver kontaktet (for eksempel over messenger på Facebook)
Hvor og hvornår vinderen bliver offentliggjort (for eksempel i opslaget dagen efter konkurrencen er slut)
Betingelser for levering/afhentning (for eksempel hvis præmien ikke afhentes inden en uge, går den videre til en anden)
Forældelse af præmien (for eksempel gavekortet skal bruges inden for et 1 år)
Er du forpustet? Det er jeg lidt. Men så nu ved du det.