fredag d. 12. juni 2020
Konkurrencereglerne på Facebook er ofte svære at huske, især fordi vi bliver bombarberet med konkurrencer, som ikke overholder dem. Ofte er det, fordi folk ikke kender reglerne, men nogle er også ligeglade.
”Men er det ikke lige meget om min konkurrence overholder reglerne, det er der mange andres, der heller ikke gør?” Du kan jo spørge dig selv, om du vil satse på, at hverken Facebook eller Forbrugerombudsmanden opdager det?
Hvis bare én person, som er træt af konkurrencer, der ikke overholder reglerne, anmelder din konkurrence – så står du med håret i postkassen.
Det ville da være ærgerligt (og lidt dumt).
Måske er det i sidste ende slet ikke konsekvenserne fra Facebook eller Forbrugerombudsmanden, som du skal bekymre dig om, men dine følgeres tålmodighed med endnu en ”DEL OG LIKE GIVEAWAY!”.
Hver gang jeg har lavet en konkurrence for enten mig selv eller en kunde, har jeg været nødt til lige at slå op, hvad konkurrencereglerne nu er. Så nu har jeg lavet et huskebillede, som jeg gerne vil dele med dig. Faktisk har jeg lavet det, så du kan downloade og gemme det på din computer.
Derudover skal du ALTID huske at nævne, at konkurrencen ikke er tilknyttet Facebook. Det gør du fx nederst i dit opslag, hvor du kan skrive ”Konkurrencen er hverken sponsoreret, administreret af, støttet er forbundet til Facebook.”
Og så skal du være opmærksom på at overholde de generelle markedsføringsregler i forbindelse med konkurrencer. Åh, nej, hvad er nu de? tænker du måske. Bare rolig, du får dem lige her:
Konkurrencebetingelserne kan du skrive i enten opslaget eller på din hjemmeside og linke til dem i opslaget.
Hvis præmien ikke har en pengemæssig værdi, (fx hvis præmien er titlen som Årets Foto) behøver du ikke at have konkurrencebetingelserne med.
Det skal du have med i konkurrencebetingelserne:
Er du forpustet? Det er jeg lidt. Men så nu ved du det.
Vil du ikke gå glip af flere gode tips og tricks til din online markedsføring og kommunikation? Så følg NP Kommunikation på Facebook.
Få skriveguiden
Skriv bedre med 10 nemme skrivetips
og tilmeld dig nyhedsbrevet med tips og tricks til din kommunikation og markedsføring.