Hjælp til markedsføring på Facebook
Fifs til Facebook

5 fif til Facebook

Fredag d. 30. august 2019

Hvordan laver man den bedste markedsføring på Facebook? Det er der rigtig mange bud på, og sandheden er nok, at det findes der ikke noget endegyldigt og nemt svar på. Langt de fleste små og mellemstore virksomheder har stor gavn af at være til stede på Facebook, hvor også de fleste kunder er, men hvordan udnytter man det bedst?

 

Internettet er en jungle fyldt med råd, advarsler og konsulenter. Fat mod! Jeg har slebet macheten og giver dig her 5 fifs til Facebook.

Hold siden i live, men spam ikke

Frekvensen af opslag er vigtig for, om din virksomhed virker troværdig. For få opslag eller lange perioder uden aktivitet, kan få folk til at tro, at virksomheden er lukket. Husk på, folk på Facebook (som både kan være tidligere eller kommende kunder) kan ikke se, hvor travlt du har i virkeligheden og at det er derfor du slet ikke har tid til at holde gang i Facebook-siden. Omvendt kan for mange opslag virke anmassende og din virksomhed kan komme til at fremstå som useriøs. Det handler om at finde balancen.

 

Det kan være lidt forskelligt fra case til case, hvor mange eller hvor få opslag, der er passende. Der er stor forskel på, om det er en lokal fodboldklub, en massør eller et pizzeria. Det kommer også meget an på, hvilket slags indhold, der bliver slået op. Er det salgsfremstød, deling af begivenheder, personlige indblik eller noget helt andet.

 

En god tommelfingerregel er mindst en gang hver 14. dag og maksimalt 3 opslag om ugen – men igen, det kan være utroligt svært at sætte tal på, for der findes mange forskellige slags sider og virksomheder. Gør dig nogle tanker om, hvor mange opslag, der er passende for din virksomhed, så det ikke er op til tilfældighederne.

Forbered dig – planlæg, planlæg, planlæg

Det kan ikke siges nok. Sæt tid af til at planlægge opslagene på din Facebook-side. I sidste ende kan det spare dig meget tid og både sved og tårer. Det kan være svært at finde tid til at få opdateret Facebook-siden i en travl hverdag, og hastværk er ofte lastværk.

 

Hvis du gerne vil sikre dig godt og solidt indhold, der giver værdi til dine kunder og som ikke er fyldt med slå- og stavefejl – ja, så er det ikke til at komme uden om lidt planlægning. Sæt eventuelt et par timer af i starten af måneden, og skriv dine Facebookopslag på forhånd. Det er helt legitimt og savner du spontaniteten i opslaget kan du jo altid tilføje eller omformulere lidt, når du står og skal udgive det. Det ville jo være dumt at planlægge et opslag med ”sikke et skønt sommervejr”, hvis det så viser sig at være regnvejr.

 

Ved at planlægge på forhånd får du også et overblik over, hvilket slags indhold og hvor meget du sender ud. Du spotter hurtigere, om du sender for meget eller for lidt ud, og om du bare gentager dig selv.

 

Sidst men ikke mindst har du mulighed for i god tid at finde nogle passende billeder til dit opslag (og billeder er blikfang!), så du ikke falder i ”Bare Et Billede Fra Google”-fælden. Læs eventuelt mit indlæg om gratis billeder.

Vær konsistent i tone og udtryk

Det er vigtigt for kundernes oplevelse og forståelse af din virksomhed, at de bliver mødt med et ensartet udtryk hele vejen igennem. Hvis du skifter fra et formelt og stiliseret sprog til et løsere og måske humoristisk sprog, kan det skabe stor forvirring og usikkerhed.

 

Ofte er det nemt at holde sig til den samme tone, hvis det altid er den samme person, der skriver opslag til Facebook, men nogle gange er man flere om opgaven. En anden kobling er at holde tonen fra hjemmesiden til Facebook. Hvis man på sin hjemmeside udstråler, at man er en lille uformel virksomhed med fokus på bæredygtighed, så er det vigtigt også at udstråle det på Facebook. De største stilforvirringer sker tit fra hjemmeside til Facebook, ofte fordi en hjemmeside er mere formel end en Facebook-side, og måske også fordi, der har været en udefra til at lave hjemmesiden.

 

Selvfølgelig må man gerne være mere personlig og have en lidt anden tone på de sociale medier end på sin hjemmeside, men det skal være tydeligt, at der er tale om samme firma.

 

Det samme gør sig gældende for det visuelle udtryk. Prøv så vidt muligt at bruge de samme farver og skrifttyper på både hjemmeside og Facebook. Dine kunder skal gerne kunne genkende din virksomhed, når de ser et opslag fra den.

Vær positiv, imødekommende og leg med

Du har siddet og planlagt en kampagne til Facebook, du har styr på dine keywords, det hele kører bare. Men så kommer der pludselig en rasende kommentar på din annonce, den er fuldstændig malplaceret – hvad skal du gøre? Du bliver både vred og fortørnet, og giver et skarpt svar tilbage, måske lidt mere skarpt end nødvendigt, men hvad bilder vedkommende sig egentlig ind? Stop op, træk vejret.

 

En af de vigtigste lektioner i markedsføring er, at vi ikke kan styre, hvordan vores indhold bliver modtaget. Det er ikke til at forudse, og nogle gange rammer man plet og får styrtende mange likes, andre gange får man en mudderkage i ansigtet. Det vigtige er at holde hovedet koldt og spille med på kunderne og modtagernes præmisser.

 

Husk på, en godt håndteret (an)klage kan give positive virkninger og styrke din virksomhed, imens en dårlig håndtering kan få endnu flere til at vælge dig fra. Forsøg så vidt muligt at være venlig og imødekommende, nøjagtig som du ville forvente en god salgsassistent i en butik ville være det.

Giv noget af dig selv

Mange ser Facebook som en salgsplatform, hvor det bare gælder om at få så mange som muligt til at se ens budskab (som kunne være billige kuglepenne eller coachingtimer). Men en Facebook-side, der kun laver salgsopslag, er kedelig og i værste fald anmassende. Kunderne vil se mere end bare din ydelse eller dit produkt. De vil se rejsen bag, de vil se personlighed og de vil se dig. Du sælger mere end et produkt, du sælger en historie. Vis dine kunder den historie.

 

Er det historien om en lokal sandwichbar, der satser på friske råvarer og gourmetoplevelsen? Tag billeder af de friske varer og fortæl om dem. Har du været på kursus, så lav et opslag om alle de spændende ting, du glæder dig til at præsentere dine kunder for. Lav opslag med gode tips til kundernes egne sandwich derhjemme, fx de her tre råvarer er helt fantastiske sammen med den her dressing.

 

Er du grafiker, der lægger vægt på brugervenlighed og kreativt design? Tag billeder af dine redskaber eller dit arbejde undervejs. Vis dit skrivebord, beskriv hvor fedt det er at arbejde med. Har du et sjovt samarbejde med en spændende kunde, så få kunden med på at lave et opslag fra et af jeres møder (omtale for både dig og dem, yes!). Del ud af din viden, giv fx små designtips og så videre.

 

Spørg dig selv, hvilke værdier og fortællinger du kan bidrage med til dine kunder. Det gør ikke noget at være lidt personlig, især ikke, hvis du er et lille firma.

Der er rigtig mange måder at bruge Facebook på, men med de her fem overlevelsestips, går du ikke helt galt. Husk på, der er ikke noget facit, find frem til det, der virker bedst for dig. Kast dig ud i det og prøv dig frem, det er ikke nær så farligt som det måske virker. Bare spænd hjelmen, det er en jungle derude.